Tipi

Laatst mocht ik, in opdracht,
een Tipi maken.



Het patroon van deTipi kon ik vinden op de site van 

Een kleurig tipi dus...

Nu heb ik een grote, zeg maar zeer grote voorraad
kleurig stoffen. En daaruit zocht ik 
de volgende combinaties:
Omdat deze stoffen wat dun zijn,
heb ik alle vlakken van de Tipi
dubbel gemaakt. 
Als binnenstof gebruikte ik een 
beige/blauwe ruitstof uit één stuk.
Daarop naaide ik steeds 3 banen van de kleurige stoffen
Nadat ik eerst alle banen gespeld had
heb ik eerst even gekeken hoe de combinaties uitkwamen
door alles uit te leggen op de vloer
(maar goed dat we vorig jaar hebben uitgebouwd, 
anders had ik hiervoor geen plek gehad)
Daarbij kwam nog het idee,
om de naden, de overgangen tussen de verschillende stoffen,
te verfraaien met bolletjesband: rood en wit

En dan naaien maar....
De tunnels van waar de stokken in komen
heb ik direkt tussen de vlakken genaaid
(ook van dubbele stof, voor de stevigheid)
De onder- en bovenrand heb ik afgewerkt met 
biaisband. Onder rood, boven wit.
Voor de ingang heb ik één vlak vanaf de onderkant
ingeknipt en afgewerkt met zelfgemaakt biaisband
in een bijpassende stof ...
gestreken met mijn biaisband stijkhulp:
erg handig dat ding!
Toen ook de tunnels verder afgenaaid, 
zodat de stokken erin konden
De stokken zijn stevige bamboestokken,
die niet doorbuigen.

Even neerzetten.... en klaar.
Nog even wat meer foto's van rondom:



Zoals ik al zei heb ik de Tipi in opdracht gemaakt,
als kado voor 3 indianen:
...ze waren er blij mee! ...