Zelf biaisband maken?- tutorial

Ook altijd op zoek naar de juiste kleur
biaisband?
Maak 'm gewoon zelf!
Gebruik je eigen restjes, of kies 
een mooie bijpassende stof.
Er is een handige tool voor,
in verschillende maten.
In dit voorbeeld gebruik ik de grote, 25mm
Snijd (of knip) een aantal stroken stof
van ong. 5 cm breed
(bij een andere maat tool, andere breedte aanhouden)
Deze losse stroken naai je aan elkaar
(ik maak de naad altijd schuin...dat is even puzzelen)
Dan haal je de strook door de tool,
van de brede kant naar de smalle kant.
Bij de smalle kant zijn de zijkanten van de strook
naar binnen gevouwen.
De strook zo platstrijken, terwijl je de tool
langzaam naar links trekt.
Tada....je biaisband is klaar.

***

Ik gebruik de verschillende biaisbandjes van de eerste foto
voor een workshop vlagenlijntjes maken...dmv stijken!
Daarvoor gebruikte ik de biaisbandmaker van 25mm.
Dan is het band iets breder dan de 'standaard' 20mm,
dat komt mooier uit voor een vlaggenlijn.

Om het biaisband goed stevig te maken
'plak' ik de naar binnengestreken randen van het band
vast met zoomband 
(te koop bij bv Wibra- €0,69 voor 20meter)
Leg het zoomband in het biaisband
Strijkijzer er weer overheen en klaar!
Pas wel op: 
 als het band niet helemaal sluit
strijk dan alleen de randen, anders plakt het zoomband
aan je strijkijzer vast!
Voor de vlaggenlijn is het handig, 
als het band alvast gevouwen is,
daarom heb ik het band nog dubbelgevouwen
en weer gestreken.

Klaar voor gebruik!

Wil je weten hoe je vlaggenlijn maakt,
zonder te naaien?
Kijk dan eens naar de tutorial!
(deze tutorial volgt nog)

1 opmerking:

Neinein zei

hoi, ik kwam deze tutorial voor biaisband maken tegen. ik maak zelf ook altijd biaisband. Ik heb een tip voor je: Als je biaisband gebruikt voor rechte stukken (zoals vlaggenlijn) is het geen probleem om stroken te knippen uit rechte stof, maar als je rond moet naaien, bijv. om een slabbetje, dan werkt het niet met recht geknipte stof. maak dan altijd stroken schuin geknipt, je hebt iets meer stof nodig, maar werkt 10 x beter.
wel handige tip met het zoom strijkband :)
groet,
Marjolein